Blok lodowy z kawą i orzechami

Lato w tym roku może nie jest najpiękniejsze, ale dla mnie w sam raz. Upalne dni przeplatają się z takimi chłodniejszymi więc nawet w mieście da się żyć. Kiedy robi się cieplej nabieram ochoty na lody, oczywiście takie domowe.

Robienie lodów w domu to nie taka trudna sprawa. Nie zawsze potrzebna jest do nich maszynka i chociaż ją mam to nie zawsze używam. Dzisiejszy blok powstał właśnie z masy ubitej mikserem, ale nie kręconej w maszynie do lodów.

blok lodowy, lody z kawa, orzechy wloskie, domowe lody, lody na smietance, jak zrobic lody w domu, desery na lato, lody z kawa inka

Kawa Inka doskonale rozpuszcza się zarówno z płynach gorących jak i zimnych. Świetnie sprawdza się w postaci orzeźwiających kaw mrożonych, napojów kawowych na zimno czy lodów. Możecie zmiksować ją z mlekiem lub jogurtem i owocami. Możecie dosypać jej do ubitej śmietanki i dodać do deserów. Jest idealnych składnikiem lodów bo w zetknięciu z zimną, ubitą bazą nie tworzy grudek tylko idealnie się rozprowadza. Ważne, żeby było przyjemnie, naturalnie i oczywiście pysznie!

lody domowe, lody kawowo orzechowe, lody z kawa, kawa inka, kawa zbozowa, orzechy wloskie, deser kawowy, desery na lato


Blok lodowy o smaku kawowym z orzechami włoskimi

czas przygotowania: 30 minut + czas studzenia orzechów + czas mrożenia
składniki:
  • ORZECHY W CUKRZE - 150 g łuskanych orzechów włoskich 
  • 150 g cukru - białego lub brązowego 
  • kilka łyżeczek zimnej wody
  • szczypta soli
  • 1/4 łyżeczki mielonego cynamonu 
  • 1 łyżka masła extra

  • LODY KAWOWE - 330 ml śmietanki kremówki 30%
  • 2 średnie jajka 
  • 100 g cukru - białego lub brązowego 
  • szczypta soli
  • 3 łyżeczki kawy zbożowej Inki klasycznej

domowe lody kawowo orzechowe, deser lodowy, lody z kawa inka, kawa zbozowa, deser kawowy, orzechy wloskie, jak zrobic lody w domu


Jak zrobić orzechy w cukrze?

Orzechy przebrałam sprawdzając czy nie ma między nimi kawałków skorupek. Wysypałam je na blachę wyłożoną papierem do pieczenia i wstawiłam do piekarnika nagrzanego do 180 st. C na 10 minut. Po podpieczeniu wyjęłam i zostawiłam żeby przestygły.

Na patelnię wsypałam cukier i postawiłam ją na ogniu. Najlepiej w tym przypadku sprawdza się patelnia stalowa, bez żadnych teflonów. Podgrzewałam, od czasu do czasu przechylając patelnią tak żeby cukier był równomiernie rozsypany po całej powierzchni dna. Podgrzewałam aż cukier zaczął się topić i przybrał kolor złotobrązowy. Wlałam wodę, dodałam sól, masło i cynamon, zamieszałam. Wsypałam orzechy i mieszałam aż wszystkie pokryły się karmelem. Przełożyłam na metalową tackę posmarowaną cienko olejem roślinnym i zostawiłam do ostudzenia, a następnie pokruszyłam na mniejsze kawałki.

lody na smietance, lody bez maszynki, lody kawowo orzechowe, blok lodowy, orzechy wloskie, z orzechami, zrob lody w domu


Jak zrobić lody kawowe bez maszynki?

Jajka umyłam dokładnie i zanurzyłam we wrzącej wodzie, na łyżce, na dosłownie kilka sekund. Środek nie zdąży się ściąć, ale wysoka temperatura wody zabije bakterie znajdujące się na powierzchni skorupki. Wybiłam do dwóch misek rozdzielając białka od żółtek. Białka ubiłam mikserem na sztywną pianę dodając pod koniec sól i 2 łyżki cukru.

W drugiej misce ubiłam żółtka z resztą cukru na puszystą pianę.

W trzeciej misce ubiłam bardzo mocno schłodzoną śmietankę kremówkę. Powinna być dobrze ubita, na sztywno. Zmniejszyłam obroty miksera do minimum i dodałam najpierw ubite żółtka, a kiedy połączyły się ze śmietanką dołożyłam także partiami ubite białka. Dosypałam kawę Inkę i wymieszałam delikatnie, ale dokładnie. Na koniec dosypałam pokruszone orzechy w cukrze.

lody kawowe z orzechami, domowe lody, jak zrobic lody w domu, kawa zbozowa inka, lody z inka, orzechy wloskie, deser lodowy o smaku kawowym


Jak zrobić blok lodowy z kawą i orzechami?

Puszystą masę śmietanowo-kawową z orzeszkami przełożyłam do foremki keksówki. Wcześniej jej wnętrze posmarowałam odrobiną oleju roślinnego i wyłożyłam dokładnie folią spożywczą, taką przeźroczystą. Cienka warstewka tłuszczu spowoduje, że folia przyklei się do ścianek foremki i nie będzie się przesuwać. Wyłożenie formy folią ułatwi wyjęcie zamrożonego deseru.

Formę owinęłam dokładnie folią żeby nic się nie wylało, ale też żeby lody były zabezpieczone w zamrażarce przed innymi zapachami. Wstawiłam do zamrażarki na kilka/kilkanaście godzin. Najlepiej zrobić lody dzień wcześniej i mrozić je przez noc.

Blok lodowy podaję krojąc w grube plastry i posypując orzechami.

blok lodowy kawowo orzechowy, deser lodowy, lody kawowe, orzechy wloskie, lody bez maszynki

Inka klasyczna to esencja jęczmienia, żyta, cykorii i buraków cukrowych. To 100% naturalnych składników i wysoka zawartość polskich zbóż. Jest tak skomponowana, że ma łagodny smak, dużo składników odżywczych, piękny aromat i delikatną piankę po zaparzeniu. Inka jest bezpieczna nawet dla kobiet w ciąży, karmiących i małych dzieci powyżej 3 roku życia.

14 komentarzy:

  1. Super, dziękuję. Okryłam Pani blok przed godziną i jestem zauroczona. Dużo smacznej wiedzy, z której napewno skorzystam.
    Serdecznie pozdrawiam p. Izę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiedzi
    1. Są bardzo dobre, słodkie i z dużą ilością orzechów, a takie lubimy

      Usuń
  3. Blok lodowy wygląda rewelacyjnie! Muszę spróbować zrobić go sama:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. koniecznie! wbrew pozorom przygotowanie takiego bloku wcale nie jest trudne

      Usuń
  4. Pewnie smakuje wyśmienicie. Uwielbiam wszystko, co kawowe, więc nawet nie muszę się zastanawiać. Tylko będę musiał uważać na orzechy, już ostatnio zęba sobie nimi uszkodziłem. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Orzechy zawsze trzeba dokładnie przebrać żeby między nimi nie zostały żadne kawałki skorupek. Same orzechy po uprażeniu i usmażeniu ich w cukrze nie są wcale twarde.

      Usuń
  5. O mniam mniam :) na terazniejsza pogode jak znalazl!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lody to ja mogę w każdą pogodę i teraz, latem, w takie upały to trzeba uważać żeby nie przeziębić rozgrzanego gardła

      Usuń
  6. Lody wyglądają wyśmienicie, jeszcze połączenie z kawą :) Muszę wypróbować ten przepis.

    OdpowiedzUsuń
  7. Wygląda przepysznie :) w sam raz na poprawę humoru!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dobry deser zawsze sprawia przyjemność więc także poprawia humor :)

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger