Sałatka ryżowa z tuńczykiem i marynowanymi trąbkami

Jeśli wiosenna pogoda się utrzyma to już za 2-3 tygodnie będę szukać pierwszych wiosennych grzybów ! Tymczasem jednak cieszymy się zapasami z lat poprzednich a tych na szczęście mam sporo.


Słoiczek marynowanych pieprzników trąbkowych, nazywanych popularnie trąbkami, pochodzi ze zbiorów sprzed chyba 2 albo 3 lat. Nie zbierałam ich sama bo w moich rejonach albo nie rosną albo ja nie mogę ich znaleźć a do świerkowych górskich lasów mam daleko. Od czego jednak są zaprzyjaźnieni grzybnięci ? Kilkoma słoiczkami pieprzników obdarowała mnie Dorota i ten jeden, ostatni, jakoś się zapodział w głębi spiżarki. A może po prostu czekał na swój dzień ?



Sałatka ryżowa z tuńczykiem i marynowanymi grzybkami


czas przygotowania : ok. 10 minut + czas gotowania i studzenia ryżu
składniki :
  • ok. 2/3 szkl. ryżu brązowego, suchego
  • 1 puszka tuńczyka w kawałkach, w sosie własnym
  • 1 słoik marynowanych pieprzników trąbkowych, poj. 0,33l
  • 1 średnia cebula
  • 4 ogórki konserwowe
  • 3 łyżki posiekanego świeżego koperku
  • 4-5 łyżek oleju lnianego tłoczonego na zimno
  • do smaku - sól, pieprz czarny mielony


Jak zrobić sałatkę ryżową z tuńczykiem i marynowanymi grzybkami?


Ryż wypłukałam, wsypałam do garnuszka, zalałam ok. 1,5 szkl. wody i gotowałam pod przykryciem aż wchłonął cały płyn i zmiękł - powinien być taki al'dente i sypki. Ostudziłam. Tuńczyka odcedziłam z zalewy. Cebulę obrałam, pokroiłam w kosteczkę i przelałam na sicie wrzątkiem. Także w kostkę pokroiłam ogórki, razem ze skórką. Grzyby osączyłam, grubo posiekałam - mniejsze można zostawić w całości.

Do miski wsypałam ostudzony ryż. Dodałam pokrojoną cebulę, ogórki, grzyby, koperek i tuńczyka. Delikatnie wymieszałam. Polałam olejem i doprawiam do smaku solą oraz świeżo mielonym pieprzem, ponownie wymieszałam. Miskę przykryłam i odstawiłam do lodówki na godzinę żeby smaki w sałatce się przygryzły.



9 komentarzy:

  1. Podziwiam Twoją grzybową wiedzę i nawet troszkę zazdroszczę. ;-) Fajowa sałatka, a określenie "grzybnięci" bezczelnie podkradam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja jestem grzybnięta od małego, ale z wiekiem ta "choroba" się nasila :) i dobrze czuję się ze świadomością, że takich jak ja a nawet grzybniętych jeszcze mocniej jest więcej :)

      Usuń
  2. Pieprznika nie mam ;) znalazłam w szafce podgrzybki w marynacie. A, i mam od soboty ryż czerwony, podobno podobny ;) we właściwościach do brązowego. Myślisz, że da się nimi zastąpić pieprznika i brązowy ryż? (z zastępowaniem jestem ostrożna jak z komunikatami Radia Erewań :) Wolę zapytać)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Paola - zastępuj śmiało ! wyjdzie nieco inna sałatka, ale na pewno przygotujesz pyszną :) może zrobisz jej zdjęcie i przyślesz do mnie ?

      Usuń
  3. Oj, ale bym skosztowała takich trąbeczek! I jeszcze ten olej lniany, moje potwory narzekają że gorzki, ale ja uwielbiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja używam oleju marki LenVitol - wcale nie ma żadnej goryczki ! to olej polecany w diecie dr Budwig i można go kupić w dobrych aptekach

      Usuń
  4. Bardzo lubię takie domowe sałatki ;)
    Kolejna pyszna wersja do wypróbowania ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. ciekawy pomysł:) chciałem go zrealizować, ale trąbki mam tylko świeże. Myśli Pani, że mogę użyć świeżych, czy raczej wcześniej zamarynować? Jeśli tak, to jak (standardowo?)? :) Pozdrawiam,
    super blog tak poza tym, bardzo dużo przepisów z grzybami, które mało kto ma odwagę zbierać (ja mam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. trąbki to bardzo wdzięczne grzyby do marynowania a ponieważ rosną zwykle masowo więc warto część zbiorów właśnie zamarynować. Ja marynuję się standardowo chociaż w nieco mniej kwaśnej zalewie niż np. podgrzybki. Jeśli chodzi o sałatkę to radzę albo najpierw wstrzymać się z jej robienie i zamarynować grzyby. Albo obgotować je a po dodaniu do sałatki całość przyprawić mocniej dodają trochę białego octu winnego.

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger