Kapusta z grochem i olejem rzepakowym

Kapusta z grochem to jedno z tradycyjnych dań wigilijnych w niektórych regionach Polski. Moja Babcia, wywodząca z Kurpiów,  taką kapustę podawała, ale czy  jest to potrawa właśnie kurpiowska to nie mam pojęcia. Zresztą dzisiaj chyba różne regionalne specjały nieco się mieszając. To chyba dobrze o tyle, że każdy może przygotowywać sobie to co domownicy lubią. Oczywiście warto dbać o promocję regionalnych specjałów.

Ja nie robię takiej kapusty dużo ponieważ nie wszyscy obecni na rodzinnej Wigilii mogą takie danie jeść z powodów zdrowotnych, nie każdy też lubi, ale zawsze można zwielokrotnić sobie ilości składników jeśli ktoś potrzebuje więcej. 

Zobacz przepis na Kapustę z grzybami 




czas przygotowania : ok. 90 minut + czas moczenia grochu
składniki : 
  • 500 g dobrej kapusty kiszonej
  • ok. 300 g żółtego grochu - może być cały albo połówki
  • 1 duży liść laurowy
  • 2-3 kulki ziela angielskiego 
  • 1/2 łyżeczki nasion kminku
  • 2 nieduże cebule 
  • 1 łyżeczka cukru 
  • kilka łyżek oleju rzepakowego 
  • do smaku - pieprz mielony, papryka mielona, ew. sól

sposób przygotowania : groch, ja użyłam całych ziaren, namoczyłam wieczorem zalewając go ok. 1 litrem zimnej wody i odstawiłam żeby napęczniał. Następnego dnia rano wypłukałam, zalałam 1/2 l świeżej wody i ugotowałam do miękkości - powinien się rozpadać. Grochu w połówkach nie trzeba tak długo moczyć i krócej się gotuje.

Gdy groch się gotował  pokroiłam kapustę dość drobno - nie płuczę jej ani nie odciskam bo uważam to za marnotrawstwo cennego i pysznego soku. Oczywiście wolna wola - jeśli komuś nie szkoda albo ma kapustę wyjątkowo kwaśną to niech ją odciśnie czy nawet przepłucze... Do kapusty dorzuciłam liść laurowy i ziele angielskie oraz kminek.

Kapustę przełożyłam do rondla, wlałam ok. 3/4 szkl. wody i dusiłam ok. 30 minut. Cebulę obrałam, posiekałam. Na patelni rozgrzałam kilka łyżek oleju rzepakowego - zarówno kapusta jak i groch bardzo go tutaj potrzebują. Wrzuciłam cebulę a kiedy zaczęła się przysmażać dosypałam cukier i smażyłam dalej, mieszając, aż dobrze się przyrumieniła. Przełożyłam do rondla z kapustą. Dodałam też ugotowany groch, ale większość najpierw rozgniotłam widelcem a resztę wrzuciłam w całości.  Wszystko dusiłam jeszcze ok. 20-30 minut uchylając pokrywkę żeby odparował nadmiar płynu.

Nie soliłam bo kapusta była wystarczająco słona, ale trzeba spróbować i ew. doprawić. Można dodać nieco pieprzu albo mielonej papryki słodkiej czy ostrej. Wykładając można danie jeszcze skropić nieco olejem.

 

14 komentarzy:

  1. Generalnie bardzo fajny artykuł. Ja generalnie gustuje w kapuście bez grochu a raczej ze skrwarkami itp.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. taka ze skwarkami to raczej nie na Wigilię, ale też lubię :)

      Usuń
    2. tylko na Wigilię!!!!! jest pyszna ja zamiast oleju dodaję na koniec masło świeże przykrywam pokrywką i czekam jak się rozpuści na gorącej juz ugotowanej i doprawionej kapuście z grochem koniecznie dużo mielonego pieprzu musi być- to roztopine masełko daje taki aromat !!!!! tak robiła moja babcia,moja mama i tak robię ja, wszyscy zajadają że hej!!!!!

      Usuń
    3. ja nie dodaję masła do wigilijnej, olej bardziej postny, ale wypróbuję innym razem żeby zobaczyć jak smakuje, dziękuję :)

      Usuń
    4. tak generalnie to jest danie wigilijne,a wtedy pościmy-skwarków nie używam nigdy!

      Usuń
  2. przygotowuje tez na wigilie groch z kapusta ,a to za sprawa męża który wprowadził to danie na nasz stół ,danie to przygotowywała jego babcia na górnym śląsku:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Prawda to z tym olejem rzepakowym. Jego dawna zła sława odeszła w zapomnienie, dzisiejsze oleje rzepakowe to najzdrowsze oleje dostępne na rynku :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zgadza się, i nadaje się zarówno do sałatek jak i smażenia więc jest wygodny

      Usuń
  4. witam.Jestem stałym czytelnikiem Pyzy.Nigdy nie interesowałam się kuchnią.Dzięki pani odnajduję przepisy mojej mamy na Wigilię.Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam...a zwłaszcza jak sie doda jeszcze suszone grzybki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no nie - kapusta z grzybami to zupełnie inne danie i do tej z grochem żadnych grzybków nie dodaję nigdy

      Usuń
  6. Zrobiłam. Pyszna... bardzo dziękuję za przepis.

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger