Bitki schabowe w sosie grzybowym ze szmaciakiem

Siedzuń sosnowy vel kozia broda pachnie i smakuje obłędnie. To jeden z moich ulubionych grzybów a ubiegłym roku udało mi się trafić na kilka dorodnych owocników.

Część tego pysznego grzyba zużyłam na bieżąco bo jest świetny nawet w jakiejś jarzynowej zupie czy jajecznicy. Trochę szmaciaka zamarynowałam a dwa duże ususzyłam. Przyznam że na próbę bo wcześniej tego nie robiłam. Okazało się, że ten ostatni sposób jest bardzo dobrym pomysłem na zakonserwowanie siedzunia bo suszy się szybko a później w potrawie jest jędrny i bardzo aromatyczny.

Po namoczeniu szmaciak wygląda jak świeży, ale jest bardziej sprężysty i nie taki kruchy co akurat w przypadku dodatku do dania duszonego jest zaletą. Sos zyskał cudowny, grzybowy zapach i smak. Przypomniały mi się jesienne wędrówki i zatęskniłam za Podlasiem...

bitki schabowe w sosie szmaciakowym, wieprzowina ze szmaciakiem, mięso w sosie grzybowym, schab w sosie siedzuniowym, siedzun sosnowy, szmaciak galezisty, kozia broda, bitki wieprzowe, przepis na bitki

Bitki ze schabu duszone z siedzuniem sosnowym

czas przygotowania: 30 minut + czas moczenia grzybów
składniki na 4 porcje: 
  • 4 dość duże plastry schabu środkowego b/k, grubości ok. 2 cm
  • 3 łyżki mąki
  • 1/2 łyżeczki grubo mielonego pieprzu czarnego 
  • 1/2 łyżeczki soli
  •  
  • 1 mała cebula 
  • 1 marchewka
  • kawałek ostrej papryczki
  • 1 średni suszony siedzuń sosnowy (w sezonie można użyć świeżego grzyba)
  • 1 łyżka oleju 
  • 1 łyżka masła
  • 3/4 szkl. wywaru jarzynowego albo wody
  • 2 łyżki sosu sojowego jasnego 
  • 1/3 szkl. śmietany 18-22% do zup 
  • do smaku - sól, pieprz mielony

bitki ze schabu z siedzuniem, bitki schabowe w sosie szmaciakowym, wieprzowina ze szmaciakiem, mięso w sosie grzybowym, schab w sosie siedzuniowym, siedzun sosnowy, kozia broda, bitki wieprzowe, przepis na bitki
bitki ze schabu z siedzuniem, bitki schabowe w sosie szmaciakowym, wieprzowina ze szmaciakiem, mięso w sosie grzybowym, schab w sosie siedzuniowym, siedzun sosnowy, szmaciak galezisty, bitki wieprzowe, przepis na bitki


Jak zrobić bitki schabowe w sosie grzybowym ze szmaciakiem?

Suszonego siedzunia namoczyłam go w letniej wodzie przez 30 minut a następnie dokładnie wypłukałam z resztek ściółki i osączyłam. Jeśli latem lub jesienią będziecie używać świeżych grzybów to wystarczy siedzunia dokładnie oczyścić dzieląc go jednocześnie na niezbyt małe kawałki

szmaciak galezisty, kozia broda, bitki schabowe w sosie szmaciakowym, wieprzowina ze szmaciakiem, mięso w sosie grzybowym, schab w sosie siedzuniowym, siedzun sosnowy, kozia broda, szmaciak galezisty, bitki wieprzowe, przepis na bitki

Grube plastry mięsa rozkładałam pojedynczo na desce. Przykryłam kawałkiem folii spożywczej i rozbiłam tłuczkiem tak jak na kotlety schabowe. Oprószyłam delikatnie solą, pieprzem i obtoczyłam w mące. Cebulę obrałam, pokroiłam w drobną kosteczkę, papryczkę w cienkie krążki. Marchewkę oskrobałam, pokroiłam w krążki.

Na patelni rozgrzałam olej. Obsmażyłam mięso na dużym ogniu, tylko tyle żeby się zrumieniło. Obsmażone przełożyłam na talerz. Na tej samej patelni rozpuściłam masło. Zeszkliłam cebulę a następnie dorzuciłam papryczkę, marchewkę i kawałki szmaciaka. Podlałam wywarem warzywnym i dusiłam jakieś 10 minut.

bitki ze schabu z siedzuniem, bitki schabowe w sosie szmaciakowym, wieprzowina ze szmaciakiem, mięso w sosie grzybowym, schab w sosie siedzuniowym, siedzun sosnowy, kozia broda, bitki wieprzowe, przepis na bitki
bitki ze schabu z siedzuniem, bitki schabowe w sosie szmaciakowym, wieprzowina ze szmaciakiem, mięso w sosie grzybowym, schab w sosie siedzuniowym, siedzun sosnowy, kozia broda, bitki wieprzowe, przepis na bitki

Kiedy grzyby nieco zmiękły olałam sos sojowy i śmietanę roztrzepaną z resztą mąki jaka została mi po obtoczeniu mięsa (była tego może 1 łyżeczka). Dusiłam przez kolejnych kilka minut aż sos zgęstniał. Doprawiłam solą i pieprzem a następnie do tego grzybowego sosu włożyłam z powrotem mięso i dusiłam razem jeszcze kilka minut.

Przy użyciu świeżego siedzunia sosnowego wystarczy dodać kawałki grzyba dosłownie na 3-5 minut przed końcem duszenia bo świeży jest dużo delikatniejszy i potrzebuje niewiele czasu żeby się ugotować. Zbyt długie gotowany traci szybko sprężystość. Dlatego też taki suszony i namoczony nadaje się do duszenia dużo lepiej. 

Bitki schabowe duszone ze szmaciakiem podałam z ziemniakami z wody i duszonymi buraczkami. 

bitki ze schabu z siedzuniem, bitki schabowe w sosie szmaciakowym, wieprzowina ze szmaciakiem, mięso w sosie grzybowym, schab w sosie siedzuniowym, siedzun sosnowy, kozia broda, bitki wieprzowe, przepis na bitki
bitki ze schabu z siedzuniem, bitki schabowe w sosie szmaciakowym, wieprzowina ze szmaciakiem, mięso w sosie grzybowym, schab w sosie siedzuniowym, siedzun sosnowy, bitki wieprzowe, przepis na bitki


2 komentarze:

  1. Czy można mrozić kozia brodę? Mam jeden okaz i sama nie zjem, a chciałabym się podzielić nim z najbliższymi w święta.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. można mrozić, jak najbardziej, można też suszyć i po namoczeniu jest jak świeży

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger