Gremolata. Włoska posypka do mięs i warzyw

Gremolata to klasyczny dodatek do cielęciny, ale doskonale sprawdzi się także przy daniach z drobiu. Królik duszony posypany gremolatą będzie jeszcze smaczniejszy. 

Gremolaty można użyć także do grillowanych grzybów, warzyw z rusztu czy innych mięs. Jest niezwykle łatwa do zrobienia a doskonale podbija smak potraw nadając im niezwykłego aromatu.

Gremolata to niby taka zwykła posypka a jeśli ją zblendować i połączyć z odrobiną oliwy to gęsty sos przyprawowy. Przyznam, że ja zdecydowanie wolę wersję do posypania, bez oliwy. Ale tak naprawdę nie ma większego znaczenia w jakiej wersji ją zrobicie - najważniejszy jest jej aromat i smak. I to jak mocno potrafi podrasować prawie każde, nawet najzwyklejsze, danie. Na przykład ossobuco czyli gicz cielęca duszona w warzywach , pyszne danie kuchni włoskiej, bez gremolaty nie jest jakby kompletne. Przepis na to tę pyszną cielęcinę znajdziecie na blogu już jutro! 

włoska posypka do mięs i warzyw , kuchnia włoska , przyprawy , prosty przepis , przyprawa


Gremolata

czas przygotowania: 15 minut
składniki:
  • 3-4 duże ząbki czosnku
  • skórka z dużej cytryny
  • 1/2 pęczka natki pietruszki
  •  
  • sól morska
  •  
  • ew. pieprz czarny grubo mielony (ja raczej pieprzu nie dodaję)
  • ew. troszkę oliwy

Jak zrobić gremolatę?

Cytrynę dokładnie wyszorowałam i sparzyłam kilkukrotnie. Zesterem ścięłam wierzchnią część skórki - tylko żółtą część. Natkę opłukałam i osuszyłam dobrze. Czosnek obrałam.

Wszystkie 3 składniki gremolaty siekałam aż były mocno rozdrobnione. Na koniec dodałam nieco soli morskiej i jeszcze chwilę siekałam.

Jeśli Wasza gremolata ma być ostrzejsza to dodajcie trochę pierzu. Gremolatę można też najpierw grubo posiekać a następnie utrzeć w moździerzu. Niektórzy dolewają do niej trochę oliwy otrzymując coś w rodzaju gęstego sosu do polania mięsa czy warzyw.  Gotową gremolatę można przechowywać kilka dni w szczelnie zamkniętym słoiczku, w lodówce, ale najlepiej przygotowywać ją i zużywać na bieżąco.

Proporcje poszczególnych głównych składników możecie sobie zmieniać wedle własnego uznania i smaku.

włoska posypka do mięs i warzyw , kuchnia włoska , przyprawy , prosty przepis

1 komentarz:

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger