Dzikie owoce. Dżem z dzikich jabłek i czeremchy

Jak ja lubię szwendać się po lesie i łąkach, nazbierać po drodze czegoś dobrego i przetworzyć to w coś jeszcze lepszego! Ten dżem powstał z owoców dziko rosnącej czeremchy i jabłek ze zdziczałej jabłonki, na którą trafiłam wędrując między okolicznym polami podczas mojego podlaskiego urlopu. Czeremcha jak czeremcha za to jabłuszka to takie zwyczajne "psiary" czyli małe, kwaśne a prawie każde zdeformowane i nadgryzione przez jakiegoś robaczka. Ale przynajmniej nie pryskane i do takiego dżemu nadawały się znakomicie. Część z nich wykorzystałam też w innym celu, ale o tym innym razem.

Dzisiaj dżem bez żadnego zagęstnika. Tylko przecier z owoców czeremchy, uduszone w nim jabłka i trochę cukru do smaku. Dżem wyszedł gęsty, nie bardzo mocno słodki i naprawdę bardzo smaczny. Kwaśność dzikich jabłek doskonale przełamała nieco mdła sama w sobie czeremcha. Nadała nieco cierpkości, ale nie za dużo, tak w sam raz.

Jeśli gdzieś przy polnej czy leśnej drodze znajdziecie czeremchę, z której jeszcze ptaki nie zjadły wszystkich owoców to koniecznie nabierajcie ich sobie. Można z nich zrobić np. kisiel, który pokazywałam niedawno. Był bardzo smaczny i na pewno zrobię go jeszcze nie raz. Jabłek możecie użyć "normalnych", byle były kwaskowe.

dżem jabłkowo-czeremchowy , czeremcha , dzikie jabłka , domowe przetwory , moja spiżarnia , lato w słoiku , na zimę , słoiki , owoce , do chleba , kuchnia domowa , dzikie owoce , najsmaczniejsze jedzenie


Dżem z dzikich jabłek i owoców czeremchy 

czas przygotowania: ok. 3 godzin
składniki: 
  • 4 szklanki startych kwaśnych jabłek
  • 3 szkl. przecieru z owoców czeremchy 
  • 2 szkl. cukru

dżem jabłkowo-czeremchowy , czeremcha , dzikie jabłka , domowe przetwory , moja spiżarnia , lato w słoiku , na zimę , słoiki , owoce , do chleba , kuchnia domowa , dzikie owoce , najsmaczniejsze jedzenie
dżem jabłkowo-czeremchowy , czeremcha , dzikie jabłka , domowe przetwory , moja spiżarnia , lato w słoiku , na zimę , słoiki , owoce , do chleba , kuchnia domowa , dzikie owoce , najsmaczniejsze jedzenie
dżem jabłkowo-czeremchowy , czeremcha , dzikie jabłka , domowe przetwory , moja spiżarnia , lato w słoiku , na zimę , słoiki , owoce , do chleba , kuchnia domowa , dzikie owoce , najsmaczniejsze jedzenie
dżem jabłkowo-czeremchowy , czeremcha , dzikie jabłka , domowe przetwory , moja spiżarnia , lato w słoiku , na zimę , słoiki , owoce , do chleba , kuchnia domowa , dzikie owoce , najsmaczniejsze jedzenie
dżem jabłkowo-czeremchowy , czeremcha , dzikie jabłka , domowe przetwory , moja spiżarnia , lato w słoiku , na zimę , słoiki , owoce , do chleba , kuchnia domowa , dzikie owoce , najsmaczniejsze jedzenie

Jak zrobić dżem z jabłek i czeremchy?

Zwykle ważę składniki, z których przygotowuję przetwory żeby dość precyzyjnie podać Wam przepis, ale ten dżem robiłam na wsi gdzie nie mam wagi więc musiałam poradzić sobie tylko ze szklanką. Ale i tak bardziej chodzi o proporcje niż dokładnie zważenie.

Jabłka miałam kwaśne, z nieco zdziczałej jabłonki i nawet nie wiem co to za odmiana. Były bardzo twarde i mało soczyste. Obrałam je, usunęłam gniazda nasienne a miąższ starłam na tarce jarzynowej o dużych oczkach.

Przecier z czeremchy to po prostu zagotowane z niewielką ilością wody i przez kilka minut owoce czeremchy a potem przetarte przez sito żeby pozbyć się ich pestek. Na 3 szkl. przecieru poszło jakieś 5 czubatych szklanek surowych owoców i ok. 1 szkl. wody.

Jabłka przełożyłam do rondla i zalałam przecierem z czeremchy. Podgrzewałam powoli a potem smażyłam przez ok. 30 minut aż jabłka zmiękły i dżem zgęstniał . Dodałam cukier i smażyłam dalej pomału jeszcze z godzinkę aż dżem zgęstniał.

Gorącym dżemem napełniłam wyparzone słoiki. Zakręciłam i odstawiłam do wystudzenia stawiając do góry dnem.

Zimą takim dżemem będziemy smarować pieczywo albo naleśniki i będzie pysznie! 

dżem jabłkowo-czeremchowy , czeremcha , dzikie jabłka , domowe przetwory , moja spiżarnia , lato w słoiku , na zimę , słoiki , owoce , do chleba , kuchnia domowa , dzikie owoce , najsmaczniejsze jedzenie

1 komentarz:

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger