Jesień. Ciastka. Rogaliki dyniowe z powidłami i orzechami

Dzisiaj będzie zwijać. Zwiniemy pyszne rogaliki nadziewane powidłami. Są kruche, same w sobie niezbyt słodkie a zamiast jajek do ciasta wykorzystamy dynię. Będzie takie małe przemytnictwo warzywa, do którego Żarłoczek nie pała miłością. A w rogalikach zjadł i nawet się nie zorientował więc jest dobrze.

Dynia to bardzo wdzięczne warzywo. Można ją marynować w occie , zapiec z boczkiem albo ugotować zupę. Uwielbiam zapiekankę z dyni piżmowej z kuskusem i mięsem a dżem dyniowy co roku ląduje z mojej spiżarce.

rozki dyniowe, ciasto dyniowe, ciastka, ciasteczka, pomysl na dynie, dynia

Jesienne rogaliki dyniowe z powidłami i orzechami

czas przygotowania : ok. 20 minut + ok. 15-20 minut pieczenia
składniki :
  • 250 g startej, surowej dyni - u mnie piżmowa 
  • 250 g masła albo margaryny
  • ok. 420 g mąki pszennej, luksusowej
  • 50 g cukru pudru 
  • 1/3 łyżeczki soli 
  •  
  • 1 słoik powideł śliwkowych poj. 0,3 l 
  • do posypania - cukier puder 
  • ew. lukier - 3/4 szkl. cukru pudru i trochę soku cytrynowego
  • ew. posiekane dowolne orzechy, u mnie włoskie

rozki dyniowe, ciasto dyniowe, ciastka, ciasteczka, pomysl na dynie, dynia

Jak zrobić rogaliki dyniowe?

Dynię obrałam ze skórki i starłam na tarce jarzynowej o najmniejszych oczkach.

Do miski przesiałam mąkę z solą i cukrem pudrem. Dodałam pokrojone na małe kawałki zimne masło. Rozcierałam rękami aż powstał tak jakby mokry piasek, bez widocznych kawałków tłuszczu. Dodałam dynię i zagniotłam miękkie, elastyczne ciasto. Jeśli dynia będzie bardzo mokra to można dosypać nieco więcej mąki, ale nie za dużo.

rozki dyniowe, ciasto dyniowe, ciastka, ciasteczka, pomysl na dynie, dynia

Ciasto podzieliłam na kilka części. Każdą rozwałkowywałam na placek średnicy ok. 23 cm - żeby było równo przycinam brzegi przykładając pokrywkę od garnka. Krążki podzieliłam na 8 części. Przy brzegu każdego trójkąta nałożyłam po 1/2 łyżeczki powideł i zwinęłam w rogalik.

Rogaliki układałam na blaszkach wyłożonych papierem do pieczenia. Piekłam ok. 15-18 minut w piekarniku nagrzanym do 210 st. C, grzanie góra/dół. Po wystudzeniu można posypać cukrem pudrem albo posmarować lukrem utartym z cukru pudru i soku cytrynowego a także posypać kruszonymi orzechami. Ponieważ moi panowie lubią bardziej słodkie słodkości więc wersja z lukrem bardziej im odpowiada.

rozki dyniowe, ciasto dyniowe, ciastka, ciasteczka, pomysl na dynie, dynia

Z tej ilości składników wyszło mi ok. 50 małych rogalików. Jeśli użyjecie dyni o bardziej intensywnym kolorze miąższu to rogaliki będą miały bardziej pomarańczowy kolor.

Koniecznie spróbuj jak smakuje kisiel dyniowo pomarańczowy

Do zrobienia rogalików zainspirowała mnie Pincake z najbardziej rozkwiaszczonego bloga w sieci.

rozki dyniowe, ciasto dyniowe, ciastka, ciasteczka, pomysl na dynie, dynia
rozki dyniowe, ciasto dyniowe, ciastka, ciasteczka, pomysl na dynie, dynia



11 komentarzy:

  1. Izuniu to znaczy że w tym przepisie nie ma ani drożdży ani proszku? ..pytam bo chcę właśnie wziąć się za te rogaliki!!Pozdrawiam Serdecznie!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zgadza się - nie dodaje się tutaj żadnego spulchniacza ani nawet jajek - ciasto łatwo zagnieść dzięki masłu i miąższowi dyni, po upieczeniu ciasteczka są chrupiące

      Usuń
  2. Jakie świetne rogaliki! Porywam kilka :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawy przepis. Muszę wypróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Podrzuć kilka, wyglądają bardzo apetycznie :) muszę koniecznie wypróbować Twój przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  5. O jakie ładne :) Cieszę się, że Cię zainspirowałam. Dyniowe też piekę, tylko zazwyczaj z Hokkaido; http://pinkcake.blox.pl/2012/01/Rogaliki-Hokkaido.html bo ja najbardziej ukochałam.
    No i nie mogę nie podziękować ponownie za "rozkwiaszczenie" :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgoś, jak czytam to rozkwiaszczenie to mi się pysk zawsze śmieje :D

      Usuń
  6. Rogaliki z powidłami i dynią to jest coś ... dla mnie, po prostu pychotka !!!!

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo dobre rogaliki,kruche,chrupiące,ciasto super plastyczne,polecam i dziękuję pani Izo za przepis,zapisałam i na drugi rok wykorzystam bo skończyła mi się dynia własna z ogrodu,właśnie ostatnią maleńką wykorzystałam do tych rogalików
    pozdrawiam Iwona

    OdpowiedzUsuń
  8. Mmm, pychota. Jutro jadę na targ i przemycę dynię do rogalików. Świetny pomysł😉

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger